جنگ – ویکی فقه

آخر جنگ هم این اتفاق افتاد. شخصیت اصلی فیلم این موضوع مهم را یادآور میشود که جان هیچ انسانی نسبت به انسان دیگر برتری ندارد. توجه بیشتر به اثر اسپیلبرگ از اینجا ناشی شد که فیلم او جنبههای تجاری گستردهتری داشت اما اثر مالیک درونگرایانهتر و دارای جنبههای هنری پررنگتری بود. خط باریک سرخ در همان سالی که فیلم سینمایی نجات سرباز رایان اکران شد به نمایش درآمد و به دلیل متمرکز شدن توجهات به سمت اثر سینمایی استیون اسپیلبرگ شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد گرچه اثر مالیک نیز تعدادی از همان عناصر قابل توجه را با خود به همراه داشت.

فیلم سینمایی «خط باریک سرخ» اقتباسی از کتابی خودزندگینامهای به همین نام نوشته جیمز جونز و به کارگردانی ترنس مالیک بر درگیری ارتش نظامی آمریکا در جزیره گوادالکانال واقع در اقیانوس آرام متمرکز است. فیلم سینمایی «کشتی» اثری است واقعگرایانه درباره جنگ جهانی دوم. استودیوی جیبلی در جهان سینمایی امروز یکی از بزرگترین استودیوهای تولید انیمیشن است. این انیمه ژاپنی به کارگردانی ایسائو تاکاهاتا بر اساس کتابی با همین نام اثر آکیوکی نوساکا یک شاهکار در جهان انیمیشن به حساب میآید.

تعریف از جنگ، در این مقاله، ترکیبى از تعاریف فوق است؛ بهگونهاى که شامل عناصرى چون خشونت اعلا، بهکارگیرى از نیروهاى مسلح، خشونت سازمان یافته و وقوع آن بین دو یا چند کشور مىگردد. 21ـ شبه جزایر ایبرى شامل دو کشور اسپانیا و پرتقال مىشود. همچنین پس از ورود نیروهای متفقین به ایسلند، این کشور شکوفایی اقتصادی و کاهش شدید بیکاری را تجربه کرد. پسری که با پیدا کردن یک تفنگ قدیمی به یک گروه مقاومت شوروی علیه نیروهای آلمانی میپیوندد و لحظات خوفناکی را در جنگ جهانی دوم تجربه میکند. الم کلیموف کارگردان این اثر سینمایی در کودکی از نزدیک جنگ را تجربه کرده و در بیا و بنگر احساسات واقعی را به شیوهای موثر بیان کرده چنان که نه میتوان فراموش کرد و نه میتوان انکارشان کرد.

این اثر سینمایی داستان واقعی زندگی یک پیانیست یهودی به نام ولادیسلاو اشپیلمان (با بازی آدرین برودی) و بر اساس کتابی به قلم خود او است. بعضی دیگر از آثار مطرح مربوط به جنگ جهانی دوم به حواشی جنگ پرداختهاند؛ اینکه تاثیر جنگ بر زندگی میلیونها انسان غیرنظامی چه بود، چگونه زندگی در شهرهای تحت اشغال یا درگیر نبرد را تغییر داد. فیلمنامه فیلم سینمایی بیا و بنگر نه ساختاری رسمی دارد و نه درگیر لحظات دراماتیک سینمایی میشود بلکه روشی به شدت واقعگرایانه را برمیگزیند.

از نظر فلسفی فیلم درباره زیبایی طبیعت، نگرش مسامحهکار انسان و روحیه بقاخواهانه بشریت است. واقعیت آن است که سخن درباره ابعاد مختلف جنگ هستهاى، به کمک تصورات ذهنى صورت مىگیرد. در جنگ نرم تصویری شكست خورده ، ناامید و مأیوس از حریف ارائه می شود و در مقابل ، مهاجم با نمادسازی و تصویرسازی و خود را پیروز و موفق نشان می دهد و در اینجاست كه عملیات روانی با توانی فوق العاده صورت می گیرد. جنگ نرم تضاد آفرین است .

داستان فیلم درباره برادر و خواهری است که از جنگ جهانی دوم ژاپن جان سالم به در بردهاند اما بدون غذا، لباس و سرپناه تنها رها شدهاند. فیلم با ترکیب صدا و تصاویر خلاقانه و ناب تلاش میکند تجربهای تکاندهنده را برای مخاطب رقم بزند و همانطور که نام آن نشان میدهد، دست تماشاگر را بگیرد تا «بیاید» و رنجهای عظیمی که در آن تاریخ و آن جنگ بر مردم رفته است را «بنگرد».

اما مرحله حذفی لیگ یک اتفاق یا بهتر بگوییم چهره ویژه داشت و آن کسی نبود مگر امین اسماعیل نژاد؛ ستاره خوش قد و قامت والیبال ایران که در دو بازی فینال آمار حیرت انگیز 56 امتیاز را به ثبت رساند تا مرد اول قهرمانی دلچسب شهداب لقب بگیرد. این سازمان بین المللی که بدنبال جنگ جهانی اول تشکیل شده بود از گروهی معدود از کشورها تشکیل شده بود که تنها انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه می رفتند. خوارج در راه نهروان جنایات بسیار کرده و افراد زیادی را به قتل رساندند که از جمله آنها میتوان به عبدالله بن خباب بن ارت که پدرش از اصحاب پیامبر(ص) اسلام بود، اشاره کرد، خوارج وی را به همراه همسرش و جنینی که باردار بود به روشی بیرحمانه کشتند.

فیلم ایشتوان سابو ثابت میکند که چگونه حتی بیگناهترینها میتوانند از راه درست خارج شده و تباه شوند. استراتیژی و اندیشه هدایتگر نظامی رئیس مائو به شرح زیر است: “تو در راه خود بجنگ و من نیر در راه خود”. در پی این حمله نیروهای نظامی در نقاط مختلف خوزستان به حالت آمادهباش درآمدند. در نهایت باید اشاره کنیم که این فیلم سینمایی از درون یک مینی سریال ۶ ساعته تلویزیونی بیرون کشیده شده.

از جمله شخصیتهای فیلم میتوان از آلدو آپاچی (با بازی برد پیت)، هانس لاندا یا همان کلنل اس اس (با بازی کریستوف والتس) و دانی ملقب به خرس یهودی (با بازی الی راث) که در طول فیلم پرداخته میشوند اشاره کرد. فیلم سینمایی «بیا و بنگر» روایتگر زندگی یک پسر جوان روسی در طول اشغال بلاروس به دست نیروهای نازی در جنگ جهانی دوم است. «فهرست شیندلر» زندگینامه یک صنعتگر آلمانی به نام اسکار شیندلر در طول جنگ جهانی دوم است.

هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی و تقویت و سازماندهی آنها میتواند براساس یک طرح جامع تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود. ». آيا اسلام با اين معارف ارزشمندش جنگ طلب است، يا دنياپرستان و پول پرستانى كه بوى پول در هر گوشه اى از دنيا به مشام آنها برسد حاضرند براى تصاحب پول، آن منطقه را به آتش بكشند و مردمش را آواره نمايند؟ ؛ و از سوى خود، براى ما سرپرستى قرار ده؛ و از جانب خود، يار و ياورى براى ما مقرر فرما).

کارگردان فیلم استیون اسپیبلرگ عکسهای گرفته شده توسط عکاس مشهور جنگ رابرت کاپا را مورد مطالعه قرار داد و برای صحنه نبرد نرماندی و در کل برای تولید فیلم از آن استفاده کرد. ولفگانگ پترسن کارگردان این اثر سینمایی با سبک خاص فیلمبرداری از طریق دوربین متحرک نمایی کلی از زیردریایی را نمایش داده که مخاطب را کاملا درگیر فیلم میکند. صحنهای که ۱۱ میلیون دلار هزینه در برداشت، از ۴۰ بشکه خون جعلی برای آن استفاده شد و ۱۰۰۰ نفر را درگیر خود کرد.

مایکل کورتیز کارگردان مجاری-آمریکایی فیلم سینمایی کازابلانکا و تعدادی از بازیگران این فیلم از جمله افرادی بودند که در عالم واقع از شر آزار و اذیت نازیها به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. کارگردان فیلم اولیور هرشبیگل دوازده روز آخر زندگی آدولف هیتلر، ترسها و تصمیمات او و متعاقبا مرگش در پناهگاهی در برلین را به تصویر کشیده است. همچنین روابط آنها با بدترشدن کیفیت زندگی رو به تلخی میرود. او به عنوان انسان سادهای که خانواده، شغل و آزادیاش را در حملات ظالمانه نازیها از دست داده و نزدیک است جانش را هم از دست بدهد برای حفظ زندگی میجنگد.

او برای حفاظت از فرزندش در مقابل خطراتی که در کمین آنها است از ترکیب فوقالعادهای از اراده، شوخطبعی و خیال استفاده میکند. او به همتای آمریکایی خود گفت: «تضاد به نفع هیچ کس نیست. این اثر سینمایی روی نبردها، مقاومتها و توده مردم متمرکز نیست بلکه به یکی از شخصیتهای مرکزی جنگ جهانی دوم پرداخته است: آدولف هیتلر. گوئیدو (با بازی روبرتو بنینی) یک کتابدار روشنفکر یهودی است که در جریانی عاشقانه با زنی مسیحی ازدواج میکند و پس از گسترش یهودیستیزی در جنگ جهانی دوم همراه با پسرش در اردوگاه کار اجباری اسیر شده است.

کسانی به اردوگاههای کار اجباری و قتل عام بیرحمانه یهودیان پرداختهاند، برخی به آنچه در جبهههای مقاومت زیرزمینی در جریان بوده توجه کردهاند و عدهای دیگر داستانهای عاطفی و عاشقانه را در سایه جنگ روایت کردهاند. فیلم در یک زیردریایی که مملو از احساس تنگاترسی (claustrophobic) است روایت میشود. داستانهای متقاطع، شخصیتها و احساسات پیچیده، خاکستری و مبهم در نهایت به روایت تلخ و تاریکی از رستگاری انسان منجر شده که از طریق قدرتنمایی بصری اسپیلبرگ احساسات مخاطبان گستردهای را در سراسر جهان تحریک کرد. شخصیتها به سرعت به سمت ناامیدی سوق پیدا کرده و تسلیم میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید